maanantai 1. heinäkuuta 2013

Koneiden tarkistusta

Aamu valkeni varsin epävakaisena. Harmaa pilvikatto ja asfaltti osittain märkänä, siis aamukuudelta. Ilman lämpötilakaan ei ollut juuri kymmnen asteen yläpuolella. Hotellilla nautitun aamupalan jälkeen lähdin kävelemään kohti reilu neljän kilometrin päässä olevaa kenttää, kapeaa asfalttitietä jota autot ajoivat noin kahdeksaakymppiä. Yllätyksekseni huomasin että autot väistelivät varsin hienosti jalankulkijaa tiellä jossa piennarta ei käytännössä ollut vaan kävely tapahtui ajoradan reunassa.

Puolivälissä matkaa alkoi jo näkyä pilviverhon reuna lännessä. Ennenkuin saavuin kentälle olikin aurinko jo pilkstänyt esiin ja aamuinen pukeutuminen alkoi tuntua varsin paksulta. Kentällä KA pilotit jo kasasivat Arcusta täydessä auringon paisteessa.



Myös muu perillä ollut joukkue laittoi koneensa lentokuntoon. Puoli yksitoista oli epävirallinen briefing jossa kilpailun johtaja kertoi käytettävissä olevista ilmatiloista sekä päiväksi ennustetusta säästä. Mitään pommikelia ei ollut luvassa vaan sadekuuroilla höystettyä epävakaista mutta lennettävää keliä. Hyvä näin jotta pilotit pääsevät tarkistamaan koneiden toiminnan kunnon ajoissa.
 
Briefingissä jaettiin myös paikalla olleille kilpailukartat joista ilmenee käännepisteet sekä ilmatila-alueet kilpailun kannalta. 

2-3 tunnin lentojen jälkeen olivat kaikki pilotit maassa ja koneet toimivat kaikilla moitteeta. Matkavaurioita ei ollut. Päivällä saapuivat myös DUO kilpailutunnuksen alla kilpailevat pilotit avustajineen eli Tihulan Kimmo ja Taimiojan Antti avustajana Huuskosen Jussi. Heillä Puolan läpimatkaaminen ei ollutkaan mennyt yhtä vaivattomasti kuin meillä. Epätasaista  tietä oli ollut satoja kilometrejä rekkojen ahdistellessa koko ajan takana. Matkailuauton etupyörän laakerikin oli alkanut pitää meteliä matkan aikana. Tiistai-aamuna on aika varattuna autotohtorille joka toivon mukaan saa ranskalaisvalmisteisen kulkuneuvon taas kulkemaan kissan lailla.

Päivän sää oli Visa-Matin sanoja lainaten "Hel**** pa*** kus****"  jne :) eli ei mikään kovin ihmeellinen.

Vainikan Juhakin tuossa soitteli että oli päässyt kentälle koneen kanssa. Hänellä on yksi pieni ongelma enää. Avustaja perui tulemisensa viime metreillä ja nyt pitää katsella, löytyykö paikallisista jotain apua. Sinänsä kone saadaan kyllä kasaan ja ilmaan omin voimin ja takaisin putken eteen mutta jos tulee maastolaskuja niin jonkun pitää olla jonkinmoisessa valmiudessa lähtemään. Tämä selvinnee tiistai päivän aikana.

Tiistaiksi on luvattu vähän parempaa säätä. Kilpailun johtaja lupasi parasta säätä kilpailun alkuun joten mielenkiinnilla jäämme odottelemaan. Joukkueenjohtajakin sai vuokrattua polkupyörän, olisiko vaihteita jotain 20 tai niin paljon ainakin että ei osaa laskea. 4 km matka hotellilta taittuu vähän nopsammin nopsalla.


HInauskoneeseen sopiva teksti?
Suomen poijaat gridissä ensimmäisenä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti